Een inkijkje in mijn ervaringen, expertise en vaardigheden
Als ouder wil je zeker weten dat degene die je kind begeleidt, de juiste persoon is—iemand met de ervaring, empathie en vaardigheden om écht een verschil te maken. Daarom neem ik je graag mee op een reis door mijn rugzak, gevuld met alles wat ik meeneem tijdens mijn avontuur met kinderen die moeite hebben om naar school te gaan.
De basis: mijn opleiding en de start van mijn reis
Mijn reis begon met een diepe passie voor onderwijs, die al op jonge leeftijd ontstond. Tijdens mijn opleiding tot kleuterleidster leerde ik lesplannen en educatieve activiteiten te ontwikkelen voor een diverse klas. Het werken met jonge kinderen, die soms al op jonge leeftijd stress ervaren over school, vraagt om creativiteit en flexibiliteit. Het was in deze periode dat ik besefte hoe belangrijk het is om op een speelse manier om te gaan met de uitdagingen die kinderen in het basisonderwijs ervaren.
Nadien studeerde ik verder. Ik behaalde mijn master in orthopedagogiek en richtte me meer op de ontwikkeling van kinderen en de variaties daarin. Tijdens mijn stages in het buitengewoon onderwijs en de ziekenhuisschool, werkte ik met kinderen die niet alleen moeite hadden met leren, maar ook met het verwerken van stress en angst. Deze ervaring leerde me om verder te kijken dan alleen de oppervlakte en elk kind te zien als een individu met unieke behoeften.
Complexe uitdagingen: werken in een jeugdgevangenis
Een van de meest leerzame ervaringen in mijn loopbaan was mijn tijd als (hoofd)leerkracht in een jeugdgevangenis. Hier leerde ik omgaan met kinderen die hun frustraties en onvermogen om met school om te gaan, vaak uitten door middel van agressie en verzet. Ik zag deze gedragingen steeds meer als signalen—schreeuwen om hulp. Het werd me duidelijk hoe belangrijk het is om deze kinderen te helpen een nieuwe richting te vinden, vooral wanneer school voor hen een onoverkomelijke drempel lijkt.
Leiderschap en innovatie: mijn tijd als directeur
Later nam ik de rol van directeur in een basisschool op me. Hier ontwikkelde ik vaardigheden in effectieve communicatie met ouders, collega’s en externe professionals. In deze periode leerde ik hoe ik ouders kon ondersteunen die machteloos toekeken hoe hun kind de schoolpoort niet binnen durfde. Ik realiseerde me dat out-of-the-box denken essentieel is om op maat gemaakte oplossingen te vinden voor kinderen die vastlopen in het reguliere systeem.
De kers op de taart: BinnensteBuitenBeentje
Nu, als oprichter van BinnensteBuitenBeentje focus ik op het integreren van zorg en onderwijs. Ik werk met kinderen die school weigeren, die met tegenzin naar school gaan, of voor wie elke schooldag een enorme uitdaging is. Mijn doel is om samen met ouders en scholen te ontdekken wat er nodig is om deze kinderen weer met vertrouwen en plezier naar school te laten gaan. Ik geloof sterk in de mogelijkheden van elk kind en zet mijn empathisch vermogen in om hen te helpen deze mogelijkheden te ontdekken.
Persoonlijke ervaringen: de moeilijkheden die ik zelf overwon
Maar misschien wel de meest waardevolle ervaringen die ik meedraag, komen voort uit mijn eigen leven. Als moeder van twee zoons, die elk hun eigen uitdagingen op school hebben gekend, weet ik hoe belangrijk geduld en doorzettingsvermogen zijn. Tot slot drong mijn eigen burn-out me om te leren omgaan met stress en zelfzorg, wat mijn veerkracht versterkte. Deze persoonlijke ervaring maakt me vastberaden om kinderen te helpen die vastlopen in hun schoolleven.
Met een volle rugzak het avontuur aan
Mijn rugzak is gevuld met ervaringen, kennis en vaardigheden die ik gebruik om kinderen die moeite hebben met school, te begeleiden. Bij BinnensteBuitenBeentje staat jouw kind centraal. Samen pakken we de uitdagingen aan en zetten we koers naar een positieve, zorgeloze toekomst.