Waarom we kinderen weer mogen leren zich te vervelen
Even rust in huis. Geen rondvliegende speelgoedauto’s of eindeloze vragen. Schermtijd lijkt dé oplossing. Kinderen zitten stil, kijken geboeid naar hun favoriete filmpjes, en het lijkt alsof de drukte even weg is. Maar… hoe voelt het daarna?
Onze ervaring? Schermtijd brengt misschien rust op het moment zelf, maar vaak komt daarna een storm van drukte. Kinderen lijken overprikkeld, raken sneller geïrriteerd en de vraag naar nóg meer schermtijd volgt al snel. Is dat wat we willen?
De kracht van verveling
Misschien is het tijd om terug te keren naar iets wat we allemaal wel kennen: verveling. Verveling is namelijk geen vijand, maar juist een springplank voor creativiteit. Wanneer een kind zich verveelt, begint hun hoofd te werken. Ze zoeken oplossingen, bedenken nieuwe ideeën en leren hoe ze zichzelf kunnen vermaken.
Toch is verveling tegenwoordig bijna eng geworden. Hoe vaak zeggen we als ouder niet: “Ga iets doen! Hier, kijk anders even dit filmpje.” Maar wat als we kinderen juist helpen om die verveling te omarmen?
Een bucketlist: samen naar creativiteit
Een goede tussenstap om kinderen te leren omgaan met verveling, is een bucketlist. Samen (ja, echt samen!) bedenken jullie leuke ideeën. Het is belangrijk dat jij als ouder niet álles bedenkt. Kinderen mogen hun eigen creativiteit aanspreken en leren dat ze zélf oplossingen kunnen vinden.
Denk aan dingen zoals:
- Een hut bouwen in de woonkamer
- Zelf een spel verzinnen
- Een tekening maken met een verhaal erbij
- Een mini-sportwedstrijd in de tuin
Laat die lijst ergens zichtbaar hangen, zodat ze altijd iets kunnen kiezen. En ja, dat betekent ook dat je af en toe moet loslaten en een “ik weet het niet, maar zoek zelf iets uit” mag zeggen.
Minder schermtijd, meer rust in het hoofd
Wat wij hebben geleerd: minder schermtijd betekent niet minder plezier, maar juist meer rust. Kinderen leren hun eigen gedachten en gevoelens beter begrijpen. Ze ontdekken wat ze leuk vinden en ontwikkelen vaardigheden die hen hun hele leven van pas zullen komen.
Link met schoolangst
Verveling en schermtijd lijken misschien ver weg te staan van een onderwerp zoals schoolangst, maar ze hangen samen. Kinderen die vaak schermtijd gebruiken, krijgen veel prikkels binnen die hun brein overspoelen. Dit maakt het soms moeilijker voor hen om stil te staan bij hun eigen gevoelens, angsten of spanningen.
Wanneer kinderen leren om te gaan met verveling, ontstaat er juist ruimte om emoties te verwerken. Ze leren hun gedachten beter te begrijpen en krijgen meer grip op wat hen bezighoudt, zoals angst voor school. Deze rust en zelfkennis zijn waardevolle bouwstenen om spanningen, zoals die rond school, beter aan te pakken.
Door minder schermtijd en meer verveling te omarmen, geven we kinderen niet alleen de kans om creatief te worden, maar ook om sterker te staan in uitdagingen zoals schoolangst.